HR-V’S E:HEV TEKNOLOGI LEVERER DEN OPTIMALE BLANDING AF EFFEKTIVITET OG YDELSE

  • 0
  • oktober 28, 2021
ny-teknologi

Den helt nye HR-V, som kommer til Danmark i løbet af første kvartal 2021 er udstyret med den avancerede e:HEV hybrid drivlinje. Ved at introducere den gennemprøvede drivlinje i den kompakte SUV bliver en ny blanding af effektivitet og ydelse introduceret i dette segment.

22. september 2021


Den næste generations HR-V’s e:HEV drivlinje producerer et samlet output på 96kW (131PS), parret med et moment på 253Nm. Resultatet er ubesværet og behagelig kørsel, uanset om man kører gennem byområder eller med høj hastighed på motorvej. Det brændstofeffektive hybrid system producerer CO2 emissioner fra 122 g/km (WLTP) og en brændstoføkonomi på 18,5 km/l (WLTP), mens det accelerer HR-V’en fra nul til 100 km/t på 10,6 sekunder.

Den helt nye HR-V er den seneste model i e:HEV-familien, som sammen med CR-V og Jazz kun kan fås med en hybrid drivlinje. Uden behov for plug-in og opladning passer HR-V til enhver kørselssituation, og den kombinerer den responsvillige ydelse og elbilens effektivitet med brugervenligheden og fleksibiliteten i traditionelle benzin- og dieselbiler.

e:HEV: lav emission, responsvillig ydeevne
Den avancerede e:HEV hybrid drivlinje tilbyder en unik og komplet hybrid-oplevelse, og har modtaget roser i det meste af Europa for at kombinere stærk ydeevne med høje niveauer af effektivitet og raffinement. Systemet består af to kompakte, kraftige elmotorer, der arbejder side om side med en Atkinson-cyklus 1,5-liters DOHC i-VTEC-benzinmotor, et litium-ion-batteri og en innovativ fast gearkasse, kombineret med en intelligent strømstyringsenhed.

e:HEV drivlinjen har allerede vist sit værd ved at producere klassens bedste forhold mellem brændstoføkonomi og acceleration i den nye Jazz. Applikationen i HR-V anvender et lignende arrangement med lige så imponerende effektivitet, da justering af forbrændingsmotor og IPU har resulteret i et øget moment. Antallet af battericeller er også ændret, fra 48 til 60, på grund af HR-V’s størrelse, og for et give mulighed for mere bagageplads og fordelingen af den elektriske kraft end i 80kW Jazz. Til trods for de flere battericeller er det ikke gået ud over pladsen i kabinen, takket være den smarte konstruktion af batteripakken. Yderligere ændring af drivlinjen omfatter en reduktion af gearforholdet mellem den elektriske motor og hjulene, der forbedrer accelerationen og HR-V’s dynamiske ydelse.

Der, hvor e:HEV systemet gør en forskel, er ved det smidige skift mellem de tre kørselstilstande, der sikrer optimal ydelse af hver komponent, både ved bykørsel og på motorvejen. Den intelligente Electronic Control Unit skifter automatisk og konstant mellem elkørsel, hybridkørsel og motorkørsel, afhængig af hvad der er den mest brændstofeffektive kørselstilstand i den specifikke situation.

Ved kørsel med konstant høj hastighed, som på motorvej, kører systemet på motoren, der er den mest effektive til det scenarie. Når der er brug for mere kraft, fx ved overhaling, skifter bilen til hybridkørsel for et ekstra boost. Og når den er i hybridkørsel vil kraft fra benzinmotorens generator blive overført til genopladning af batterierne, og dermed give yderligere effektivtetsfordele.

Tilstanden ‘Sport’ tilstand kan aktiveres via gearvælgeren, hvilket muliggør endnu skarpere speederrespons, hvor ‘Econ’ justerer klimaanlægget og speederresponsen for at lægge vægt på brændstofeffektivitet. Udover tilstanden ‘Normal’, hvor bilen balancerer bedst mellem begge verdener, kan føreren med nem betjening skifte mellem alle kørselstilstande.

For en øget EV-lignende oplevelse kan føreren også vælge B-området på transmissionen, der tilbyder flere niveauer af energigenvinding når man tager gassen af eller bremser. Niveauet af energigenvinding og den resulterende styrke af decellerationseffekten kan øges betydeligt over det normale D-område, ved at bruge paddlestilkene bag rattet.

Overgangen mellem disse kørselstilstande – herunder start af motoren for at generere elkraft – er næsten umærkelig for personerne i bilen. I stedet for at bruge en konventionel kraftoverførsel med en planetgearkasse, der giver stor friktion, giver en transmission med fast meget mindre modstand ved reduceret gearing, og bruger i sidste ende mindre energi ved ren elektrisk kørsel.

På grund af dette opnår Hondas effektive system mere akkumuleret elektrisk køretid ved bykørsel end nogen andre hybrider på markedet i dag.

Anvendelse af hybridekspertise fra Formel 1®
Ved hjælp af ekspertise fra sit motorsportsteam har Hondas succesfulde Formel 1 Hybrid Power Unit program inspireret teknologien i e:HEV hybridsystemet, så det leverer enestående niveauer af effektiv energi på vejen. Derfor kan den nye e:HEV HR-V tilbyde enestående effektivitet og kraft under mange kørselsforhold.

Hybridens stamtræ
Det originale Honda Insight fra 1999 etablerede Honda som en verdensleder inden for hybridteknologi. Som den første hybridmodel på markedet i Europa, introducerede den mærkets Integrated Motor Assist (IMA) system, der overvejende var afhængig af motoren, og som fik elektrisk assistance og opsparet bremseenergi efter behov for at øge acceleration og reducere brændstofforbruget. Honda er fortsat med at udvikle sin hybridteknologi, og det avancerede tomotorers system i e:HEV bruges nu i Jazz, CR-V, den helt nye HR-V og den kommende 11. generation af Civic.

Den helt nye HR-V e:HEV vil være tilgængelig i Danmark i løbet af første kvartal 2021. Kunder kan registrere deres interesse nu på Hondas hjemmeside: Jeg ønsker mere information